Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Oorzaken Diagnose Eigenschappen Fibromyalgie Score Risicofactoren Symptomen Behandeling Medicatie Voeding Vitaminen ME/CVS 10 dingen.... Praktische tips Tips om beter te slapen
Q10 verbetert veel s...

Mensen met fibromyalgie kunnen veel baat hebben bij co-enzym Q10. Behandeling met Q10 verbetert een brede reeks van psychische en klinische symptomen bij patiënten met fibromyalgie. Q10 vermindert ook ontstekingen, meldt CNS Neuroscience & Therapeutics.

Vitamine D pijnstill...

Suppletie met vitamine D kan pijn verlichten bij personen met chronische pijnklachten.

Depressief? Let op j...

Personen met een depressie kunnen veel baat hebben bij het eten van gezonde voeding. Goede voeding leidt tot een significante vermindering van klachten en in sommige gevallen tot een volledig herstel.

Naar boven

Fibromyalgie en stress

Door chronische stress kan het immuunsysteem ondermijnd worden en de bijnieren uitgeput raken en dit kan talrijke klachten geven, o.a. hypersensitiviteit. De productie van cortisol komt vrijwel stil te liggen. Het lichaam kan hierdoor niet meer adequaat reageren op de prikkels die het krijgt. De milt en de thymus schrompelen ineen en er is meestal een vermindering van witte bloedcellen in het afweersysteem. De aanmaak van de hormonen oestrogeen, progesteron en testosteron vermindert ook. Mineralen en electrolyten worden via de urine afgevoerd, in het bijzonder magnesium, kalium en natrium. Veel vitamine-niveaus zijn verlaagd waaronder vooral de meeste B-vitamines, vitamine A, -C, -E. Het afweersysteem gaat achteruit, slaap is niet meer verfrissend en zelfs tegen de meest makkelijke taken wordt enorm opgezien. Depressie, verminderde concentratie, geheugenproblemen en vermoeidheid zijn in deze fase vaak de eerste symptomen. Herkenbaar?

Maatregelen:
Om het lichaam zo goed mogelijk te wapenen tegen stress vormt een zo volwaardig mogelijke voeding het uitgangspunt. Denk hierbij aan gevarieerde voeding met verse producten, onverzadigde vetten, vitaminen, mineralen en anti-oxydanten. Vermijd sigaretten, witmeel producten, suikers, een overmaat aan alcohol, verzadigde vetten en koffie.

Pas op met kalmeer- en slaapmiddelen: ze camoufleren tijdelijk de klachten, maar schaden in verschillende mate de gezondheid.

Tips:

- Zorg voor voldoende slaap

- Beweeg je fit (hoe lastig dit ook kan zijn en juist ook op de momenten dat je geen zin hebt om te bewegen)

- Leer je grenzen kennen en neem de waarschuwingen van het lichaam serieus.

- Wissel spanning af met ontspanning.

- Leer een ontspanningstechniek en pas die dan ook regelmatig toe.

- Omring je met mensen die je energie geven.

- Investeer in sociale contacten, goede vrienden.

- Verander zoveel mogelijk "moeten" in " zou willen".