Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Oorzaken Diagnose Fibromyalgie Score Risicofactoren Fibromyalgie Symptomen Fibromyalgie Behandeling Fibromyalgie Medicatie Fibromyalgie & Voeding Fibromyalgie & Vitaminen ME/CVS 10 dingen.... Tips
Afweersysteem darmen...

Het afweersysteem in de darmen kan een stof aanmaken die ervoor zorgt dat miljarden bacteriën die in het orgaan leven getolereerd worden. De stof komt onder andere vrij bij de afbraak van het aminozuur 'tryptofaan', dat zit in vlees, bananen, brood en kaas. Dit ondervonden onderzoekers van de afdeling Maag-, Lever- en Darmziekten van het Erasmus MC.

Leefstijl jager-verz...

Wie gedurende tien dagen leeft als een jager-verzamelaar herwint gezondheid. Dit blijkt uit een experiment dat onderdeel uitmaakte van een promotiestudie van Leo Pruimboom. Hij promoveerde onlangs op dit onderwerp.

Behandelopties voor ...

In de, op een weging van bewijs gebaseerde, vernieuwde richtlijn voor reumatologen in de behandeling van fibromyalgie, worden acupunctuur, tai chi, meditatie en cognitieve gedragstherapie onder de behandelmogelijkheden met het hoogste bewijsniveau voor fibromyalgie geschaard. Als belangrijkste behandelopties wordt ‘beweging op maat’ genoemd, zowel conditietraining als door deskundigen begeleide krachtsport.

Naar boven

Fibromyalgie en stress

Door chronische stress kan het immuunsysteem ondermijnd worden en de bijnieren uitgeput raken en dit kan talrijke klachten geven, o.a. hypersensitiviteit. De productie van cortisol komt vrijwel stil te liggen. Het lichaam kan hierdoor niet meer adequaat reageren op de prikkels die het krijgt. De milt en de thymus schrompelen ineen en er is meestal een vermindering van witte bloedcellen in het afweersysteem. De aanmaak van de hormonen oestrogeen, progesteron en testosteron vermindert ook. Mineralen en electrolyten worden via de urine afgevoerd, in het bijzonder magnesium, kalium en natrium. Veel vitamine-niveaus zijn verlaagd waaronder vooral de meeste B-vitamines, vitamine A, -C, -E. Het afweersysteem gaat achteruit, slaap is niet meer verfrissend en zelfs tegen de meest makkelijke taken wordt enorm opgezien. Depressie, verminderde concentratie, geheugenproblemen en vermoeidheid zijn in deze fase vaak de eerste symptomen. Herkenbaar?

Maatregelen:
Om het lichaam zo goed mogelijk te wapenen tegen stress vormt een zo volwaardig mogelijke voeding het uitgangspunt. Denk hierbij aan gevarieerde voeding met verse producten, onverzadigde vetten, vitaminen, mineralen en anti-oxydanten. Vermijd sigaretten, witmeel producten, suikers, een overmaat aan alcohol, verzadigde vetten en koffie.

Pas op met kalmeer- en slaapmiddelen: ze camoufleren tijdelijk de klachten, maar schaden in verschillende mate de gezondheid.

Tips:

- Zorg voor voldoende slaap

- Beweeg je fit (hoe lastig dit ook kan zijn en juist ook op de momenten dat je geen zin hebt om te bewegen)

- Leer je grenzen kennen en neem de waarschuwingen van het lichaam serieus.

- Wissel spanning af met ontspanning.

- Leer een ontspanningstechniek en pas die dan ook regelmatig toe.

- Omring je met mensen die je energie geven.

- Investeer in sociale contacten, goede vrienden.

- Verander zoveel mogelijk "moeten" in " zou willen".