Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Oorzaken Diagnose Eigenschappen Fibromyalgie Score Risicofactoren Symptomen Behandeling Medicatie Voeding Vitaminen ME/CVS 10 dingen.... Praktische tips Tips om beter te slapen
Smaakversterker mono...

Onderzoek uit Kenia suggereert dat consumptie van mononatriumglutamaat (Engelse afkorting: MSG) chronische pijn in de hand werkt. MSG is de belangrijkste bron van vrij glutamaat, maar vrij glutamaat komt ook van nature voor in sojasaus en parmesaanse kaas. Ook voedingsmiddelen met 'gehydrolyseerd proteïne' kunnen glutamaat bevatten. De link tussen MSG en pijn werd gevonden in een erg kleine pilotstudie.

Gezondheidsraad advi...

De Gezondheidsraad adviseert nieuwe criteria voor de diagnose voor ME/CVS (voorheen vaak chronisch vermoeidheidssyndroom genoemd). Dit advies legde de Gezondheidsraad op 19 maart voor aan de Tweede Kamer. Het advies is gebaseerd op een rapport van de Amerikaanse National Academy of Medicine uit 2015. Volgens de Gezondheidsraad moet ME/CVS niet meer gezien worden als syndroom, maar als een ziekte waarvan de klachten behandeld moeten worden. De symptomen kunnen verlicht worden met behulp van bijvoorbeeld medicatie of multidisciplinaire behandeling. Hoewel cognitieve gedragstherapie voorheen vaak geadviseerd werd, kan dat volgens de nieuwe richtlijnen nog wel, maar het ‘moet’ niet meer.

Meditatie vermindert...

Chronische pijn kan het normale dagelijkse leven aardig belemmeren. De statistieken vandaag de dag zijn alarmerend;  veel mensen lijden chronisch pijn. Pijnstillers zijn niet altijd het antwoord. Meditatie is een (bewezen) methode die daadwerkelijk effectief voor pijn verlicht. Pijnklachten verminderen aanzienlijk en de pijn is minder intensief, zo blijkt uit diverse onderzoeken.

Naar boven

Untitled Document
Meditatie vermindert effectief pijn bij chronische pijnpatiŽnten

Vooral vrouwen lijken kwetsbaar te zijn voor chronische pijn. Een studie uit 2003 liet onthutsende cijfers zien: meer dan 70% van de ondervraagden met chronische pijnklachten waren vrouwen. Vrouwen hebben vaker last van migraine, prikkelbare darm, kaakpijn en fibromyalgie. Een soortgelijke studie uit 2013 kwam met dezelfde resultaten.

Met name (jonge) vrouwen ondervinden minder pijnverlichting door pijnstillers, in vergelijking met mannen. Vrouwen reageren ook anders op pijnmedicatie; waar mannen verlichting kunnen ervaren, merken vrouwen dit niet altijd. Dit blijkt te komen doordat vrouwen andere immuuncellen hebben, deze passen zich aan de pijnsensitiviteit aan. Hierbij komt ook, dat vrouwen liever niet open staan voor agressieve behandeling om pijn te verlichten. Ook krijgt een vrouw vaker te horen dat ze zich aanstelt of dat de pijn tussen de oren zit. In het geval van fibromyalgie wordt deze onterechte  stelling (dat het tussen de oren zit) steeds vaker wetenschappelijk achterhaald. Sterker nog: fibromyalgie wordt eindelijk erkend.

Gezien de negatieve impact van pijnstillers op de gezondheid, is chronisch gebruik niet erg raadzaam en zou men alternatieven kunnen proberen. De natuur biedt voor elke kwaal een remedie en botanist dr. James Duke zegt: “Voor elk trucje dat een farmaceutische middel doet, is wel een plant of kruid die hetzelfde trucje doet.”

Nu kan het voor sommigen moeilijk voor te stellen zijn, maar recente onderzoeken wijzen uit dat meditatie effectief kan zijn: o.a. bij angst, depressie en planmatige vaardigheden. Het idee dat stilzitten en de focus op de adem leggen, daadwerkelijk een effect op de pijn heeft die door je rug, benen of handen snijdt,  kan onwaarschijnlijk lijken. Het zit ook een beetje in de natuur van de mens om niet te geloven in simpele oplossingen en te denken dat een oplossing in een gecompliceerde hoek ligt. Maar meditatie kan krachtiger zijn dan je denkt.

De American Pain Society observeerde voor een studie 89 patiënten in de leeftijd van 50-60 jaar, die chronische nekklachten hadden waar ze al Jaren aan leden. Drie kwart van de pijnpatiënten was vrouw. Ongeveer de helft van de groep deed mee aan een 8-weekse meditatie programma, waarin wekelijks klassen gevolgd warden van 90 minuten. De andere helft deed thuis een oefenprogramma.

De resultaten waren als volgt:
• De patiënten in de meditatiegroep merkten aanzienlijk meer pijnverlichting
• Gepieker was ook afgenomen bij de meditatiegroep

De conclusie van de onderzoekers was: ‘meditatie kan chronische pijnpatiënten helpen bij pijnreductie en omgang met pijn.’

Resultaten uit 2011 waren krachtiger: hier werden de hersens van de deelnemers gescand, voor en na een op mindfulness gebaseerd meditatieprogramma. De deelnemers deden op sommige dagen 4 sessies van 20 minuten. 
   
• Er was een pijnreductie van 57% en een reductie in pijnintensiviteit van 40%.
• De pijnreductie was groter dan bij gebruik van morfine of pijnstillers; hierbij is er een pijnreductie van gemiddeld 25%.
• Na meditatie lieten de hersenscans een toegenomen activiteit zien in hersendelen die pijnervaring en -perceptie reguleren.

Dit lijkt misschien een beetje teleurstellend, omdat alleen de ‘perceptie’ veranderd werd door de meditatie. Maar als je beseft dat het brein pijn eerst pijn moet registreren, voordat je pijn voelt. Pijnstillers genezen de pijn niet, maar maskeren het voor je waarneming. Meditatie blijkt hetzelfde truukje te doen.
• De primaire somasensorische cortex (die actief is bij het communicatie van pijnintensiteit), liet een duidelijk verminderde activiteit zien na meditatie.
• De anterior cingulate cortex, anterior insula en orbitofrontale cortex –die informatie gebruiken die afkomstig zijn van de zenuwsignalen in het lichaam, gecreëerd door de pijnervaring- lieten eveneens een verminderde activiteit zien.

De auteur van de studie, dr. Robert C. Coghill zei dat ‘meditatie niet slechts op 1 plaats in het brein werkt, maar pijn op verschillende niveaus van informatieverwerking aanpakt.’

Een studie uit 2012 liet iets soortgelijks zien. Meditatie bleek in bepaalde hersengedeelten –namelijk die in verband staan met pijnverlichting- meer activiteit zien. Hoe vaker de meditator oefende, des te krachtiger de resultaten.

Ook uit een studie van Wake Forest Baptist Medical Center (2015) bleek dat mindfulnessmeditatie pijn effectief verminderde. De deelnemers meldden:
•een vermindering van pijnintensiteit van 27%, en
•de emotionele perceptie van pijn nam af met 44%
•hersenscans toonden een veranderde breinactiviteit in hersengedeelten voor pijnverwerking en een toegenomen activiteit in gedeelten voor zelfcontrole

Tijdens meditatie werd de thalamus gedeactiveerd. Dit gedeelte zorgt voor de selectie van prikkels naar andere hersengedeelten. De onderzoekers concludeerden dat meditatie de pijnsignalen ‘wegvaagden.’

Pijn start meestal als een reactie in de zenuwen. De boodschappen moeten van het lichaam naar het brein gaan, zodat we pijn daadwerkelijk ervaren. Meditatie helpt om meer controle te krijgen over wat we waarnemen, doordat het de reactie van het brein op de pijn verandert.

Meditatie voor pijnverlichting heeft ook de aandacht van het Amerikaanse leger.  Het leger wil mindfulness meditatie inzetten om klachten als chronische pijn, depressive, en posttraumatische stress stoornis te bestrijden.

Andere onderzoeken over het effect van meditatie:

•Meditatie verandert gedrag dusdanig, dat men er minder frigide en meer flexibel door wordt
•Meditatie remt mogelijk hersenveroudering af  

Behalve meditatie cd’s, zijn er ook meditatievideos op YouTube. Ook zijn er boeken die meer uitleggen over de mechanismen achter meditatie.