Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Oorzaken Diagnose Eigenschappen Fibromyalgie Score Risicofactoren Symptomen Behandeling Medicatie Voeding Vitaminen ME/CVS 10 dingen.... Praktische tips Tips om beter te slapen
Meditatie vermindert...

Chronische pijn kan het normale dagelijkse leven aardig belemmeren. De statistieken vandaag de dag zijn alarmerend;  veel mensen lijden chronisch pijn. Pijnstillers zijn niet altijd het antwoord. Meditatie is een (bewezen) methode die daadwerkelijk effectief voor pijn verlicht. Pijnklachten verminderen aanzienlijk en de pijn is minder intensief, zo blijkt uit diverse onderzoeken.

Magnesium vermindert...

Een dubbelblinde RCT onder zestig depressieve patiënten gepubliceerd in het vakblad Nutrition laat zien dat een verhoogde bloedwaarde magnesium de symptomen van depressie significant verlaagt ten opzichte van placebo.

Oscillations in Spec...

A new study from the U.K. shows that oscillations, or variations, in specific brain waves seem to correlate with fibromyalgia (FM) pain symptoms and fatigue in a small group of female patients. Findings from the study, “Altered theta oscillations in resting EEG of fibromyalgia syndrome patients,” can be found in the European Journal of Pain.

Naar boven

Aandacht voor de voeding bij Fibromyalgie

De juiste voeding is erg belangrijk bij Fibromyalgie (FM). Een gezonde voeding ondersteunt de gezondheid in plaats van ze te ondermijnen, zoals bij een ongezonde voeding. De verkeerde voedingskeuzes kunnen erg talrijk zijn en er is tegenwoordig ook voldoende verleiding aanwezig. Geraffineerde suiker, - zetmeel, -vetten, additieven, hormonen, bestrijdingsmiddelen, verpakkingsmateriaal, bereidingstechnieken, sterilisatie, voedselbestraling, bewaringstechnieken, voedselcombinaties, slecht zuur/basen evenwicht, tekorten aan mineralen en vitaminen, obstipatie, verstoorde darmflora, overgewicht, slechte vetten, voedingsallergieën en – intoleranties, koffie, alcohol, zout...en niet te vergeten medicijnen.  Al met al brengt dit een hoop afvalstoffen met zich mee die het lichaam op een of andere manier moet verwerken en hier loopt het vaak mis.

Veel deskundigen veronderstellen dat fibromyalgie mede ontstaat door "verzuring". Als het lichaam te weinig zuren kan afvoeren via de uitscheidingsorganen (lever, nieren, longen en huid) stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de omliggende weefsels zoals spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Er is dan sprake van weefselverzuring met alle herkenbare gevolgen van dien. 

Door voor een uitgebalanceerd voedingspatroon te gaan kiezen zoals bijvoorbeeld hieronder beschreven zul je het lichaam minder gaan belasten en zal het beter gevoede lichaam zich sneller kunnen gaan herstellen:

-Eet drie maaltijden per dag, eventueel met (gezonde) tussendoortjes.

-Begin de dag met een goed ontbijt, bijvoorbeeld mueslie met yoghurt (biogarde), voeg wat lijnzaad toe en eventueel fruit. 

-Sla geen maaltijden over, anders ontstaat de drang naar slecht suikerrijk voedsel.

-Zorg voor voedzame tussendoortjes, zoals fruit en rauwe groentes, vruchten- en groentesap, noten en zaden.

-Neem de goede koolhydraten, zoals fruit, groentes en volkoren granen (bruine rijst is uitstekend).

-Wees zeer matig met dierlijke, verzadigde vetten (vlees, melkproducten, cacao, sauzen, snacks en koekjes). Het liefst dus helemaal vermijden. Onverzadigde vetten, zoals olijfolie en lijnzaadolie  zijn prima.

-Vermijd het gebruik van varkensvlees, rood vlees, worst en andere vleesconserven. Die laatste bevatten veelal geur-, kleur- en smaakstoffen, smaakveersterkers en conserveringsmiddelen.

-Neem voldoende eiwitten. Goede bronnen zijn: kip, kalkoen, vis (tonijn, makreel, haring, sardientjes en zalm), bonen en peulvruchten (erwten, bonen).

-Eet voldoende vezels in de vorm van fruit, groentes, granen en peulvruchten.                                      

-Vermijd het gebruik van suiker en suikervervangers.

-Vermijd melk (koemelk) en kaasproducten. De zure melkproducten (Biogarde, yoghurt en karnemelk) zijn overigens wel prima. Geitenkaas en schapenkaas zijn prima

-Kijk naar toevoegingen op etiketten. Smaakstoffen, kleurstoffen en conserveringsmiddelen worden vaak aangegeven met E-nummers. Vooral E621 tot en met E624 zijn zeer slecht  bij fibromyalgie.

-Junkfood en snacks bevatten schadelijke toevoegingen. Vermijd ze!

-Vermijd geraffineerd (witmeel) en bewerkt voedsel. Voedsel in blikken, potten en pakjes bevat meestal toevoegingen. Vers voedsel bevat geen toevoegingen.

-Vermijd cafeïne, chocolade, cola, alcohol en roken. Ze zijn erg slecht voor mensen met fibromyalgie.

-Drink voldoende water per dag om het lichaam goed te zuiveren. Het drinken van een ontzurende kruidenthee is ook aan te raden. 

-Beperk het gebruik van keukenzout. Zeezout is een beter alternatief. 

-Ook het innemen van extra voedingsstoffen in de vorm van een supplement kan een extra maatregel zijn. Wanneer u bijvoorbeeld twijfelt of u met uw voeding alle noodzakelijke vitale stoffen binnenkrijgt dan kan een voedingssupplement nuttig zijn. Voedingssupplementen zijn in feite tabletten of capsules die een geconcentreerd gehalte bevatten van stoffen die in geringere hoeveelheid ook in de voeding voorkomen. Dit kunnen zijn: vitamines, mineralen, aminozuren, kruiden, vetzuren, enzymen of andere (natuurlijke) substanties