Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Oorzaken Diagnose Eigenschappen Fibromyalgie Score Risicofactoren Symptomen Behandeling Medicatie Voeding Vitaminen ME/CVS 10 dingen.... Praktische tips Tips om beter te slapen
Meditatie vermindert...

Chronische pijn kan het normale dagelijkse leven aardig belemmeren. De statistieken vandaag de dag zijn alarmerend;  veel mensen lijden chronisch pijn. Pijnstillers zijn niet altijd het antwoord. Meditatie is een (bewezen) methode die daadwerkelijk effectief voor pijn verlicht. Pijnklachten verminderen aanzienlijk en de pijn is minder intensief, zo blijkt uit diverse onderzoeken.

Magnesium vermindert...

Een dubbelblinde RCT onder zestig depressieve patiënten gepubliceerd in het vakblad Nutrition laat zien dat een verhoogde bloedwaarde magnesium de symptomen van depressie significant verlaagt ten opzichte van placebo.

Oscillations in Spec...

A new study from the U.K. shows that oscillations, or variations, in specific brain waves seem to correlate with fibromyalgia (FM) pain symptoms and fatigue in a small group of female patients. Findings from the study, “Altered theta oscillations in resting EEG of fibromyalgia syndrome patients,” can be found in the European Journal of Pain.

Naar boven

Praktische tips 

  • drink 's ochtends op de nuchtere maag een glas lauw water om de afvalstoffen uit het lichaam weg te spoelen. Voeg een beetje citroensap toe. Drink ook gedurende de dag voldoende water om het lichaam goed te zuiveren.
  • vermijd junkfood. Eet iedere dag gezond! Voeding is brandstof en bouwstof voor je lichaam.
  • overweeg als aanvulling op je voeding extra vitamines te gebruiken om een mogelijk tekort te voorkomen en je energieniveau te verhogen.   
  • vermijd inactiviteit. Zorg elke dag voor lichaamsbeweging, hoe lastig dat ook kan zijn.
  • vermijd stress, zoveel als mogelijk is. Doe bijvoorbeeld aan meditatie, mindfulness of yoga om meer ontspanning te gaan ervaren.
  • werk aan het verbeteren van je lichamelijke en geestelijke conditie.
  • een warm bad waaraan etherische olien (bijvoorbeeld rozemarijn of dennennaalden) zijn toegevoegd  werken spierontspannend en rustgevend.
  • eet niet meer na 19.00 uur. Je zult beter slapen als je niet meer eet na dit tijdstip. Vermijd ook teveel drinken (zelfs water) twee uur voordat je gaat slapen. Zo hoef je je slaap niet te onderbreken om naar het toilet te gaan 's nachts.
  • zorg steeds voor een goede balans in je leven.
  • luister naar je lijf.